Forum celticpl.fora.pl Strona Główna

Autorzy Biografie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum celticpl.fora.pl Strona Główna -> Ebooks
Autor Wiadomo¶ć
pitt
Administrator
Administrator



Doł±czył: 12 Lis 2006
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Sk±d: Białystok

PostWysłany: Pi± 12:24, 22 Gru 2006    Temat postu: Autorzy Biografie

W tym dziale znajd± się biografie autorów wielu ksi±żek dla młodzieży.

Ignacy Krasicki (1735-1801), polski poeta, prozaik, dramatopisarz, publicysta. Urodził się w Dubiecku nad Sanem w rodzinie maj±cej tytuł hrabiów ¦więtego Cesarstwa Rzymskiego. Był spokrewniony z naj¶wietniejszymi rodami Rzeczypospolitej. Był ¶wietnie wykształcony i tak jak jego bracia obrał stan duchowny.
Uważa się go za najwybitniejszego pisarza polskiego o¶wiecenia. Uczył się w kolegium jezuickim we Lwowie i w seminarium duchownym w Warszawie 1751-1754. Skończył studia uzupełniaj±ce w Rzymie 1759-1761. Podczas bezkrólewia 1763-1764 znalazł się w najbliższym otoczeniu króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Od panowania Poniatowskiego rozpocz±ł karierę duchown± Krasickiego. Kapelan królewski otrzymał biskupstwo warmińskie, tytuł ksi±żęcy, godno¶ć senatora Rzeczypospolitej. Pod koniec życia został arcybiskupem gnieĽnieńskim.
Był uczestnikiem tzw. obiadów czwartkowych, gromadz±cych elitę kulturaln± na dworze, i współautorem Monitora, najważniejszego wówczas czasopisma społeczno-politycznego.
Kiedy został biskupem warmińskim, na jego dworze w Lidzbarku Warmińskim (Heilsbergu) rozkwitało życie kulturalne i artystyczne. Był zwolennikiem klasycyzmu i racjonalizmu, był krytykiem różnych warstw społecznych, nie wył±czaj±c kleru.
Został pochowany na Cmentarzu Pow±zkowskim.
Do najważniejszych utworów Krasickiego należ±: poemat heroikomiczny Myszeis (1775), powie¶ć satyryczno-utopijna Mikołaja Do¶wiadczyńskiego przypadki (1776), Monachomachia, czyli Wojna mnichów (1778) wyszydzaj±ca zepsucie obyczajów zakonnych, powie¶ć edukacyjna Pan Podstoli (cz. 1-2, 1778-1784), Bajki i przypowie¶ci (1779), Satyry (1779), Antymonachomachia (1779), powie¶ć o charakterze rozprawy filozoficzno-obyczajowej Historia (1779), Wojna chocimska (1780), encyklopedia Zbiór potrzebniejszych wiadomo¶ci... (tom 1-2, 1781-1783), alegoryczna Powie¶ć prawdziwa o narożnej kamienicy w Kukurowcach (1794).
Jest także autorem gło¶nych patriotycznych utworów: Hymnu do miło¶ci ojczyzny (1774) i Pie¶ni na dzień 3 maja 1792. Był w wielu gatunkach literackich, jak bajki czy satyry, prawdziwym mistrzem, a na przykład w prozie - nowatorem.

Czesław Miłosz urodził się 30 czerwca 1911 roku w Szetejniach na Litwie jako pierworodny syn Aleksandra Miłosza i Weroniki z Kunatów. Szetejnie leż±ce nad Niewiaż± w powiecie kiejdańskim wywarły ogromny wpływ na twórczo¶ć Miłosza, który wci±ż odwołuje się do pamiętanych z dzieciństwa i młodo¶ci "litewskich" wspomnień oraz krajobrazów. Szetejnie były dziedzicznym maj±tkiem Kunatów, a rodzina Miłoszów ma szerokie i prastare szlacheckie korzenie.
Wczesne dzieciństwo było dla przyszłego poety czasem szalonych podróży i czasem niezwykłych wydarzeń. Już w 1913 roku wyjeżdża z rodzicami do azjatyckiego Krasnojarska, potem znowu do Rosji, bowiem ojciec powołany zostaje do rosyjskiej armii. Wreszcie w 1917 w Rżewie młody Miłosz może ogl±dać z bliska Rewolucję PaĽdziernikow±. Obrazy z tamtego okresu pozostan± żywe w póĽniejszej twórczo¶ci Miłosza. Znajdziemy je w Dolinie Issy, w Rodzinnej Europie i wreszcie w niezwykłym życiorysie, który poeta sam stworzył - w Czesława Miłosza autoportrecie przekornym. Do tych wydarzeń i do lat spokojnego "wiejskiego" życia nad Niewiaż± będzie powracał poeta w wojennym tomie poetyckim Ocalenie i w wydanym w 1994 roku tomie Na brzegu rzeki. Czas dzieciństwa, które toczy się w specyficznym polsko-litewskim tyglu narodowym, stanie się osi± wielu literackich rozważań Miłosza. W poszukiwaniu własnych korzeni i narodowo¶ci, w konfrontacji z czasem, który bezpowrotnie przemin±ł, będzie Miłosz wci±ż powracał do tych wspomnień. Wczesne dziecięce podróże s± niejako zapowiedzi± jego przyszłej tułaczki.


Biografia A.Mickiewicza jest przykładem losów pierwszego pokolenia Polaków "urodzonych w niewoli", pokolenia romantycznych "zapaleńców", króre po wojnach napoleońskich podjęło trud tworzenia nowego sposobu my¶lenia o ¶wiecie, nowej kultury narodowej, a także nowych form walki o niepodległo¶ć.
Dzieciństwo i młodo¶ć

Mickiewicz przyszedł na ¶wiat 24 grudnia 1798 r. w Zaosiu na dawnych ziemiach litewskich. Wychowywał się w pobliskim Nowogródku, gdzie ojciec jego, Mikołaj, zdeklasowany szlachcic herbu Poraj, pracował jako obrońca sądowy. Na własne więc siły i umiejętno¶ci - nie za¶ na szlacheckie pochodzenie czy też dziedziczne majątki - mógł liczyć również Adam.

Po ukończeniu miejscowej, prowadzonej przez dominikanów, szkoły (1815) udał się na studia filologiczno-historyczne do Wilna. Utrzymywał się ze stypendium, które po ukończeniu studiów (1819) musiał odpracować jako nauczyciel szkoły powiatowej w Kownie (1819 - 1823). W czasie studiów wpływ na kształtowanie się jego osobowo¶ci, poziomu wiedzy i poetyckiego talentu wywarli zwłaszcza tacy profesorowie, jak filolog klasyczny Ernest Groddeck, historyk i teoretyk literatury Leon Borowski oraz historyk Joachim Lelewel.

Filomaci i filareci

W roku 1811 wspólnie z najbliższymi przyjaciółmi - Tomaszem Zanem, Janem Czeczotem, Józefem Jeżowskim, Onufrym Pietraszkiewiczem, Franciszkiem Malewskim - Mickiewicz założył tajne Towarzystwo Filomatów (Miło¶ników Nauki), a następnie Towarzystwo Filaretów (Miło¶ników Cnoty). Stowarzyszenia te, prowadząc zróżnicowane formy pracy samokształceniowej, miały na celu przygotowanie młodzieży do działalno¶ci w różnych dziedzinach życia narodu pozbawionego własnej państwowo¶ci. Pierwszym znaczącym do¶wiadczeniem stał się więc dla Mickiewicza udział w młodzieżowym "związku bratnim", w którym zdobywał umiejętno¶ć kierowania tajną organizacją, pisania dokumentów programowych oraz posługiwania się literaturą i towarzyską zabawą w celach patriotyczno-wychowawczych. Literackim wyrazem tej atmosfery i do¶wiadczeń stała się m. in. Pie¶ń filaretów (1820), a najogólniejszym programem ideowym "Oda do młodo¶ci" (1820).

Nieszczę¶liwa miło¶ć. Kontakt z folklorem

Drugim do¶wiadczeniem młodzieńczym była nieszczę¶liwa miło¶ć do Marii z Wereszczaków hrabiny Wawrzyńcowej Puttkamerowej. Na drodze do szczę¶cia kochanków stanęło zawarte w 1821 r. małżeństwo Puttkamerów. Zakochana w poecie Maria pozostała więc jedynie Marylą, uosabiającą w jego utworach romantyczny ideał miło¶ci. Trzecim do¶wiadczeniem Mickiewicza był kontakt z folklorem. Znajomo¶ć ludowych - zarówno polskich, jak i białoruskich - pie¶ni, ba¶ni, podań i obrzędów przyszły poeta wyniósł już z rodzinnego domu (służąca Gąsiewska), a następnie nieustannie je wzbogacał. W tych formach ludowej kultury dostrzegał wyraz narodowej tradycji oraz Ľródło inspiracji do tworzenia nowego typu poezji. Literackim owocem tej inspiracji stały się "Ballady i romanse" (1822), "Dziadów czę¶ć II i IV" oraz "Grażyna" (1823). Rok opublikowania pierwszego tomu Poezji Mickiewicza (1822) przyjęto jako datę początku romantyzmu w Polsce.

Więzienie i zesłanie

Po wykryciu w roku 1823 organizacji filomackich władze carskie osadziły Mickiewicza w zamienionym na więzienie klasztorze bazylianów w Wilnie. (Do dzi¶ zachowała się cela, w której siedział, nazywana celą Konrada). Po procesie skazano go jesienią 1824 r. wraz z kolegami na osiedlenie się w głębi Rosji. Więzienie, proces i zesłanie - to kolejne etapy życiowych do¶wiadczeń i charakterystyczne rysy romantycznej biografi poety.

Z Wilna wyjechał najpierw do Petersburga, a nastgpnie do Odessy i Moskwy. Tu zetknął się z rosyjskim życiem literackim oraz działalno¶cią spiskową. ZaprzyjaĽnił się z literatami - spiskowcami: z Kondratijem Rylejewem, Aleksandrem Bestużewem, a także z Aleksandrem Puszkinem, Nikołajem Polewojem, Piotrem Wiaziemskim i innymi. Bywał w salonach rosyjskiej elity intelektualaej (m. in. Zenaidy Wołkońskiej), gdzie zasłynął jako wybitny improwizator. W czasie wycieczki na Krym (lato 1825) miał okazję zetknąć się z kulturą orientalną i egzotycznym krajobrazem. Wszystko to wpłynęło na poszerzenie jego wyobraĽni i wrażliwo¶ci literackiej. Z bliska także mógł obserwować potężną machinę carskiego despotyzmu. W warunkach rosyjskich Mickiewicz dojrzał ideowo i ukształtował się jako romantyczny poeta narodowy. Przymusowe oddalenie od kraju oraz długie podróże pogłębiały w nim poczucie wyobcowania i samotniczej misji patriotycznej.

Do¶wiadczenia okresu rosyjskiego zaowocowały kolejno "Sonetami" (1826), "Konradem Wallenrodem" (1828), a w dalszej kolejno¶ci "Dziadów czę¶cią III" z nasycnym rosyjskimi realiami "Ustępem" i wierszem Do przyjaciół Moskali (1832).

Romantyczne podróże

W maju 1829 r. poecie udało się opu¶cić Rosję i rozpocząć prawie dwuletnią wędrówkę po Europie. Z Petersburga trasa prowadziła przez Hamburg, Berlin (tu słuchał wykładów Hegla), Drezno, Pragę (spotkanie z czeskim poetą Yaclavem Hanką), Karlove Vary (spotkanie z Antonim Odyńcem, towarzyszem dalszej podróży), Weimar (słynna wizyta u Goethego), Bonn (wizyta u Augusta W. Schlegla), Szwajcarię, przełęcz Splugen - do Wenecji, Florencji, Rzymu (miło¶ć do hrabianki Ankwiczówny), Neapolu, na Sycylię, a stąd do Genewy (spotkanie z Zygmuntem Krasińskim, wycieczka w Alpy) i z powrotem do Rzymu (przeżycia religijne), dokąd w grudniu 1830 r. dotarła także wiadomo¶ć o wybuchu powstania w Warszawie.

Próba przyłączenia się do powstania

Romantyczna wędrówka, stanowiąca kolejny charakterystyczny rys biografii poety, została zakończona. Mickiewicz zdecydował się wracać do ojczyzny z zamiarem przyłączenia się do powstania. Po bezowocnych, okrytych tajemnicą oczekiwaniach przybył w czerwcu 1831 r. do Paryża, a stąd pod przybranym nazwiskiem (Adam Muhl) został skierowany przez Legację Polską (przedstawicielstwo rządu powstańczego) do Warszawy. W sierpniu dotarł do Wielkopolski. Wobec jednak wyraĽnych oznak zbliżającej sig klęski z zamiaru przedostania się do Królestwa zrezygnował. Gotowo¶ć wzięcia udziału w walce zbrojnej o niepodległo¶ć oraz związane z tym przeżycia - to dalszy znamienny rys biografii romantycznego poety. Literackim rezultatem tych do¶wiadczeń stały się m. in. napisane w 1831 r. wiersze o tematyce powstańczej: "mierć pułkownika", "Nocleg", "Reduta Ordona".

W Wielkopolsce pozostał do wiosny 1832 r., bawiąc w ziemiańskich dworach, m. in. Skórzewskich w Kopaszewie, Górzeńskich w ¦miełowie (obecnie muzeum poety), Turnów w Objezierzu i Grabowskich w Łukowle. Tutaj po raz pierwszy "nadychał się polszczyzny" i zebrał mnóstwo obserwacji, które spożytkował następnie w Panu Tadeuszu. Według relacji pamiętnikarskiej wyglądał wtedy następująco: "brunet, oczy ciemnozielone, włosy czarne, nos piękny, w ustach częsty grymas, a że nosi po parysku brodę, więc się wydaje jak uczony Żyd. Fizjonomia nic nie pokazuje, często zamy¶lony, a rzadko wesoły, liberalista wielki, głęboko uczony". (A. Turno, zapis w pamiętniku pod datą 25 grudnia 1831).

Emigracja. Drezno - Paryż - Lozanna

Wyjeżdżając z go¶cinnej Wielkopolski do Drezna, poeta podzielił losy wielu rozbitków powstania i rozpoczął kolejny, typowy rozdział swojej biografii - przymusową wieloletnią emigrację. W atmosferze klęski powstania stworzył w DreĽnie w 1832 r. swoje główne dzieło romantyczne - "Dziadów czę¶ć III". 31 lipca 1532 r. przybył z Drezna do Paryża, gdzie z niewielkimi przerwami spędził resztę tułaczego życia. Wkrótce po przyjeĽdzie nawiązał bliskie stosunki z francuskim ¶rodowiskiem artystycznym i intelektualnym (m. in. rzeĽbiarzem Dawidem d'Angers, poetą Hugues Felicite Lamennais, historykiem Charlesem de Montalambertem. Odnowił znajomo¶ć z poznanym jeszcze w Wilnie Słowackim. Włączył się także aktywnie w życie emigracji (czlonkostwo w Towarzystwie Literackim, Towarzystwie Litewskim i Ziem Ruskich, Towarzystwie Pomocy Naukowej, Komitecie Narodowym Lelewela i in.), chcąc przygotować ją do powrotu do kraju. Przewidując rychły wybuch ogólnoeuropejskiej rewolucji, sądził, podobnie jak cała emigracja, że pobyt na obczyĽnie nie potrwa długo. Głównymi więc utworami związanymi z tą działalno¶cią poety stały się "Księgi narodu polskiego" i "Księgi pielgrzymstwa polskiego" (1832) oraz artykuły ogłaszane w "Pielgrzymie Polskim", którego przez pewien okres był także głównym redaktorem (kwiecień - czerwiec 1833).

Zmęczony emigracyjnym życiem oraz rozczarowany wobec monarchistycznej Europy, poddawany wraz z całą emigracją różnym zakazom i szykanom (m. in. zakaz przenoszenia się z miejsca na miejsce), wskrzeszał warto¶ć narodowej historii, tworząc "Pana Tadeusza" (1833, wyd. 1834), lub zagłębiał się w lektury dzieł mistycznych, czego owocem stał się m. in. cykl uniwersalnych aforyzmów zatytułowany "Zdania i uwagi" (1833 - 1834).

W 1834 r. ożenił się z córką słynnej ówczesnej polskiej pianistki Marii Szymanowskiej - Geliną (1812 - 1855), która urodziła mu sze¶cioro dzieci. Trudna sytuacja materialna zmusiła poetę do napisania po francusku dwu dramatów ("Konfederatów barskich" i "Jakuba Jasińskiego",1836), przeznaczonych dla francuskiego teatru, których jednakże nie udało się wystawić. Na rok akademicki 1839 / 1840 przeniósł się więc do szwajcarskiej Lozanny, gdzie otrzymał stanowlsko profesora literatury łacińskiej. Tutaj stworzył też cykl liryków, zwanych lozańskimi ("Gdy tu mój trup", "Nad wodą wielką i czystą", "Snuć miło¶ć", "Polały sig łzy").

Wykłady w College de France

Rozwinięte poczucie obowiązków patriotyczno-politycznych skłoniło go jednak do przerwania pracy w Lozannie i objęcia w 1840 r. nowo utworzonej katedry literatur słowiańskich w College de France w Paryżu. Jako profesor slawista pracował tutaj cztery lata. Wspólnie z francuskimi historykami - Julesem Micheletem i Edgarem Quinetem - reprezentował grono demokratycznej i postępowej profesury. Jego wykłady cieszyły się ogromną popularno¶clą zarówno w¶ród Polaków, jak i cudzoziemców. Poeta przekazywał nie tylko wiedzę o kulturach słowiańskich, ale także propagował antymonarchistyczne idee napoleońskie, a następnie mistyczną naukę Andrzeja Towiańskiego. W związku z tym w 1844 r. jego działalno¶ć profesorska została przez władze francuskie zawieszona.

W kole towiańczyków

Z Towiańskim, który przybył do Paryża z Litwy, zetknął się Mickiewicz latem 1841 r. Wkrótce też stał się wyznawcą jego tajemnej, mistycznej nauki, zapowiadającej rychłą odnową Europy, a przed emigrantami otwierającej perspektywę powrotu do kraju. Nauki i proroctwa Towiańskiego, który miał ponadto dobroczynny wpływ na psychicznie chorą żonę poety, wychodziły więc naprzeciw najgorętszym pragnieniom emigracji i w wielu punktach zgodne były z przemy¶leniami i oczekiwaniami samego Mickiewicza. Nić też dziwnego, że wkrótce stanął on na czele Koła Sprawy Bożej zrzeszającego towiańczyków, a po jego rozłamie w 1846 r. założył własne koło, radykalniejsze politycznie i społecznie. Propagując swoje idee, towiańczycy usiłowali nakłonić do ich przyjęcia również czołowe osobisto¶ci Europy, m. in. cara Mikołaja I i papieża Piusa IX.

Legion Polski we Włoszech

W czasie Wiosny Ludów (1848) Mickiewicz udał się do Rzymu, aby tu stworzyć własną formację wojskową (Legion Polski), która miała wziąć udział w europejskich walkach ludów przeciwko monarchiom i tym samym przyczynić się do odzyskania przez Polskę niepodległo¶ci. Dla Legionu napisał radykalny program, w którym ukazał wizję republikańsko-demokratycznej Polski (uwłaszczenie chłopów, równouprawnienie kobiet i Żydów), i nazwał go "Składem zasad" (1848). Nie uzyskawszy poparcia papieża ani bogatych i wpływowych emigracyjnych stronnictw politycznych, kilkunastoosobowy Legion pod wodzą poety przemaszerował manifestacyjnie z Rzymu do Mediolanu, gdzie został podporządkowany władzom Lombardii i przez rok walczył z Austriakami.

Międzynarodowy publicysta

Poeta natomiast powrócił do Paryża, aby podjąć koiejną akcję polityczną. Wraz z grupą przedstawicieli różnych narodowo¶ci założył dziennik "Tribune des Peuples". W ogłaszanych tu artykułach wykładał radykalno-rewolucyjny program społeczny i polityczny, budowany na fundamencie swoistego socjalizmu ("Nasz program", "Włochom brak pieniędzy", "Wrogowie ludu", "Socjalizm", "Osiedla robotnicze", "Manifest cesarza rosyjskiego").

Wkrótce pod naciskiem władz francuskich i ambasady rosyjskiej musiał jednak wycofać się z redakcji. Następnie został wzięty pod nadzór policji i ostatecznie zwolniony ze stanowiska profesora w College de France. Poecie obarczonemu gromadką dzieci i chorą żoną zaczęła zagrażać nędza. W roku 1852 udało mu się otrzymać stanowisko bibliotekarza i mieszkanie w paryskiej Bibliotece Arsenału.

Ostatnia próba walki o Polskę

Swoje nadzieje polityczne na odzyskanie przez Polskę niepodległo¶ci związał Mickiewicz z osobą Napoleona III oraz rozpoczętą w 1854 r. wojną między Francją, Anglią i Rosją (tzw. wojna krymska). Po ¶mierci żony zostawił nieletnie dzieci w Paryżu i jesienią 1855 r. wyjechał do Koastantynopola (Istambułu), by swoim autorytetem wesprzeć akcję formowania tutaj oddziałów tzw.kozaków otomańskich, którzy mieli wziąć udział w walce z Rosją. Dowódcą tej- formacji był romantyczny powie¶cioplsarz Michał Czajkowski (Sadyk Pasza). Monarchistyczne stronnictwo Czartoryskich (tzw. Hotel Lambert) usiłowało jednak podporządkować sobie powstające w Turcji poisko-kozackie oddziały. Zabiegom tym Mickiewicz zdecydowanie się sprzeciwiał. Rozgoryczony politycznymi tarciami, zmęczońy psychicznie i fizycznie uległ niespodziewanie atakowi cholery. Zmarł 26 listopada 1855 r. Jego ¶mierć wywołała ogromną konsternację i żałobę w¶ród Polaków oraz wszystkich narodów słowiańskich, dostrzegających w nim swego duchowego przywódcę.


JAN TWARDOWSKI (ur. 1915, w Warszawie) to zjawisko w poezji polskiej tak niezwykłe jak w muzyce Chopin. Przemawia do czytelnika językiem zaskakuj±cym dosadno¶ci±, celno¶ci±, prostot±. Oszałamia sposobem widzenia ¶wiata, niepospolit± oczywisto¶ci± paradoksalnych obserwacji i nieoczekiwanych wniosków. Unika patosu, zwłaszcza podejmuj±c tematy sacrum. Jest wierny swej postawie: my¶lę jak uklękn±ć i nie zadrzeć nosa do góry... Taki jest na co dzień. W wierszu do samego siebie powiada: Żebym pisz±c wiersze /.../ nie polował na piękne słowa /.../ nie udowadniał -- to znaczy nie zamęczał / nie był zbyt pewny /.../ nie sadzał sumienia jak spoconej babci na miękkim fotelu.

Ksi±dz Jan słucha, widzi, nie ma złudzeń, a mimo to nie traci poczucia humoru. Nie pyszy się, nie celebruje, przyznaje, że nie rozumie dogmatów. On po prostu wie, że samotno¶ć będzie sama, Bóg bez pytań, rozpacz bez reklamacji, piękno bez estetyki. I że tylko jeszcze trochę pomarudzi ostatnie słowo jak bezradny baran. Ksi±dz Jan pokpiwa sobie z teologów, przyznaje się do zw±tpień własnych i stanów, w jakie wprawiaj± go zw±tpienia wiernych: /.../ tyle razy musiałem stawać na uszach w konfesjonale / biegać po ambonie rękami ..., gdy W ko¶ciele trzeba się od czasu do czasu u¶miechać /.../ do mizernego kleryka, którego karmi± piersi± teologii. Jan Twardowski debiutował przed wojn±. Był żołnierzem Wrze¶nia i ¶więcenia kapłańskie przyj±ł po wojnie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum celticpl.fora.pl Strona Główna -> Ebooks Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin